CULTURĂINEDITINTERVIUPOVESTEA MEA

“Evadat” în Sibiu de 750 de dimineți încoace. Cum se simte aerul Bucureștiului pe malul Cibinului

“Timpul trece cu viteza a șasea”, spune Cristian Lupeș, managerul Filarmonicii de Stat Sibiu care, de curând, a împlinit doi ani de când s-a mutat în orașul de pe Cibin pentru a-și începe o nouă viață, la cârma uneia dintre cele mai mari instituții de cultură din județ, ce, la începutul anului, a fost distinsă cu Ordinul “Meritul Cultural” în grad de “Comandor”, Categoria B – Muzica, de președintele României, Klaus Iohannis. În 8 august, oneșteanul Cristian Lupeș a părăsit Capitala țării pentru a accepta provocarea de a conduce Filarmonica de Stat Sibiu. Despre aceste aproape 750 de zile în fruntea instituției de cultură a povestit și într-un interviu acordat Sibiul Azi.

Considerat unul dintre cei mai neconformiști dirijori și apropiat de burgul sibian, Cristian Lupeș s-a mutat din București în orașul de pe Cibin acum doi ani, în ziua de 8 august.
Atunci, și-a luat toate bagajele din Capitala României și a început o nouă viață în Ardeal. Despre cei doi ani care au trecut povestește cu emoție și spune că “într-adevăr, timpul zboară cu viteza a șasea”. Aceste aproape 750 de zile ce s-au scurs în calendar au însemnat, pentru Cristian Lupeș, experiențe inedite, prieteni noi și o viață culturală intensă.
“Ultimii doi ani au însemnat un cumul de experiențe de neuitat: spectaculoase, contrastante, paradoxale. Am trecut de la a nu cunoaște pe nimeni în oraș la a cunoaște enorm de mulți oameni pe care am încercat să îi aduc în familia Filarmonicii. Au însemnat efortul schimbării și satisfacțiile reușitei. Au însemnat provocarea de a face Filarmonica relevantă în Sibiul cultural, nu doar acolo unde „tradițional” este menirea ei, ci și dincolo de granițele convenției. Sunt 750 de zile dedicate integral Sibiului și mă bucur că ecoul a trecut cu mult peste zidurile cetății”, spune Lupeș.
Dând timpul înapoi, mărturisește că decizia de a începe o nouă viață în Sibiu a fost una de oportunitate.
“Sibiul se află de câțiva ani pe un trend ascendent, iar legătura orașului cu fenomenul cultural este deja sinonimică. Am văzut personal acest lucru, din interacțiunile cu mediul cultural sibian de dinante de venirea mea aici. Decizia a fost, așa cum s-ar putea spune în jargonul managerial, una de oportunitate. Viziunea mea asupra a ceea ce ar trebui să fie o instituție filarmonică finanțată din bani publici și modul în care ea ar trebui să se dezvolte s-a pliat perfect pe modelul sibian, unde astfel de inițiative au și susținerea indispensabilă a autotităților locale – în cazul nostru, Consiliul Județean Sibiu”, mai spune Lupeș.

Cât de mult îi lipsește lui Lupeș “zgomotul” Capitalei

După cum îl știm, Cristian Lupeș este o fire energică, plină de viață și iubitoare a naturii, venind ori de câte ori poate –  când nu are ședințe urgențe sau când vremea nu e nefavorabilă – cu bicicleta la serviciu.
Față de capitala țării, Sibiul este un oraș liniștit. Cât de mult îi lipsește dirijorului “zgomotul” Bucureștiului? Ei bine, ne destăinuie că nu prea îi e dor de viața agitată a marelui oraș, pentru că a adus ritmul alert al Capitalei cu el, la Sibiu.
“Pot da mai multe răspunsuri acestei întrebări. Prima variantă este mai degrabă o glumă, parafrazând acel slogan al unui post de radio, „muzică, nu zgomot” – activitatea mea mă înconjoară de muzică și caut să iau muzica cu mine, oriunde aș fi. Mai în serios, răspunsul ar fi că am adus ritmul alert al Capitalei la Sibiu, dovadă fiind activitatea fulminantă din anul pandemic 2020 – 244 de evenimente, dintre care 60 outdoor. Sunt o fire energică nativ, așadar nu neapărat mediul urbanistic mă încarcă, ci oamenii, iar sibienii au o energie aparte”, spune Lupeș.

Ce a făcut Cristian Lupeș când a ajuns la Sibiu

Făcând un arc peste timp, respectiv în vara anului 2019, își amintește că prima zi în Sibiu a fost memorabilă. Nu și-a desfăcut bagajele imediat cum a ajuns în orașul de pe Cibin, ci le-a lăsat pe planul doi, pentru că avea ceva mult mai important de făcut: să își cunoască colegii alături de care avea să lucreze la unele din cele mai interesante și inedite proiecte culturale.
“Am început, așa cum știți, în luna august, când majoritatea erau plecați, dar m-am bucurat de întâmpinarea celor care au fost prezenți. Spun sincer că am învățat multe amănunte ale Filarmonicii de la doamna Mariana Preda, directorul economic. Alături de ea am petrecut toată prima lună a mandatului meu și mă bucur de ajutorul ei constant și acum. Am făcut un tur de Filarmonică, pentru că mi-am dorit să cunosc clădirea în amănunt. Bagajele au avut puțin de așteptat”, povestește dirijorul.

De ce a fost norocos dirijorul Cristian Lupeș când a venit la Sibiu

Filarmonica Sibiu este prima instituție publică pe care Lupeș o conduce și mărturisește că nu avea așteptări specifice. Spune că a pășit cu entuziasm încă din prima zi de lucru în instituție, având cu el și energia debordantă ce îl caracterizează și în prezent. De asemenea, a fost convins, încă de atunci, că va forma o echipă cu ajutorul căreia Filarmnica va urca trepte considerabile pe scara succesului.
“Am avut norocul de a întâlni oameni rezilienți, dedicați, care au înțeles direcția pe care o propun și care au susținut acest proiect, în ciuda vremurilor imprevizibile pe care le traversăm. Pe o parte dintre ei i-am găsit aici, iar pe alții, valoroși, i-am putut aduce doar datorită eforturilor pe care le-am depus alături de echipă în ultimii doi ani. Privim cu admirație rezultate Ancuței Bodnar la JO de la Tokio, dar nu știm sau alegem să nu ne gândim la efortul colosal din spatele lor. Această idee este aplicabilă oricărei performanțe, inclusiv în cazul nostru”, spune Cristian Lupeș.

“Cu siguranță suntem unici pe planeta Pământ!”

Încă din primele clipe de când a obținut mandatul de director al Filarmonicii de Stat Sibiu, Lupeș a “zărit” noi provocări. “Pandemia, desigur, nu a fost printre acele scenarii. Noutatea în tipul de funcție și în cadrul colectivului, cuplată cu situația general incertă fac ca pandemia să fie cea mai mare provocare. Din fericire, sunt acel om care, în condiții imposibile, reușesc să găsesc soluții surprinzătoare și mă reinventez. Programele pe care le-am propus prin proiectul meu de management s-au potrivit perfect contextului pandemiei pentru că vizau spațiile anterior nefolosite ale clădirii Filarmonicii, respectiv terasele. Am doborât la Sibiu toate recordurile imaginabile în această perioadă. Cu siguranță suntem unici pe planeta Pământ cu cele 60 de concerte outdoor desfășurate între lunile iunie și septembrie 2020. În perioada de lockdown, sibienii ne-au susținut, comunitatea ne-a înțeles, autoritățile ne-au protejat. În timpul verii, am înțeles cu toții că trebuie să mulțumim și să răsplătim comunitatea și turiștii pentru acestă nobilă generozitate și am populat muzical spațiile care altfel ar fi rămas pustii sau tăcute fără noi. Această relație de simbioză culturală este proprie Sibiului, iar eu voi profita de această ocazie să mulțumesc Consiliului Județean Sibiu, Primăriei Sibiu și celorlalți parteneri locali precum și publiclui pentru susținere”, spune directorul Filarmonicii.

“Obiectivele profesionale autoimpuse erau de la început înalte”

Întrebat despre principalele realizări de când se află la cârma Fillarminicii, acesta precizează că și-a stabilit, încă de la începutul mandatului, țeluri înalte și întotdeauna a avut în gând că nimic nu este ușor, dar, cu perseverență. consecvență și ambiție, orice este posibil.
“Obiectivele profesionale autoimpuse erau de la început înalte și știam încă de dinaintea pandemiei că nu va fi ușor. De la venirea mea la Sibiu, am început să planfic activitatea artistică a Filarmonicii pe modelul asimilat în timpul stagiilor mele la orchestre precum Bamberg, Suisse Romande, Orchetre de Chambre de Lausanne, Concertgebow Amsterdam, sau Rundfunk Berlin, respectiv o planificare pe termen lung. Am digitalizat rapid modul de lucru și am făcut investiții în scenotehnică, pregătind proiectele nou propuse din planul meu de management. Am devenit prima Filarmonică cu aplicație mobilă din România. Am dat tonul concertelor outdoor. Am încheiat noi parteneriate culturale. Obținem finanțări extrabugetare pentru din ce în ce mai multe proiecte. Suntem solicitați să susținem concerte în alte orașe, exemple fiind Deva, Piatra Neamț sau Făgăraș. Vom participa din nou în Festivalul “Enescu”. Am fost distinși cu Ordinul Meritul Cultural în grad de Comandor de către ES domnul Klaus Iohannis, președintele României”, povestește Lupeș.

“Sunt și respir muzică sub toate aspectele ei”

Când nu e la birou, Cristian Lupeș se relaxează gândindu-se tot la proiectele pe care le poate avea Filarmonica. Mărturisește că respiră muzică sub toate formele sale.
“Sunt acel fel de om care este una cu munca sa. Sunt și respir muzică sub toate aspectele ei – organizaționale, auditive, performative. Vă propun să definim ideea de „timp liber” ca acela în care nu sunt prins în activitățile cotidiene. Acest timp liber este dedicat introspecției și analizei, căutării de soluții pentru problemele întâmpinate, analize comparative sau discuții care constituie germenele unor noi idei de proiecte. Sunt apropiat de natură și mă simt norocos că județul Sibiu are atâtea peisaje minunate care pot fi fundalul acestor căutări”, mai spune dirijorul.

“Publicul nostru este cel mai frumos public din lume!”

După doi ani petrecuți în mijlocul melomanilor sibieni, Cristian Lupeș caracterizează publicul apelând la un singur cuvânt: “plenar”.
Soluțiile creative pe care le-a implementat în pandemie – concertele outdoor în spații neconvenționale, concerte online, diversificarea repertoriului, scene cu design atractiv – au avut ca rezultat direct diversificarea vizibilă a publicului, după cum arată directorul instituției culturale.
“Aceasta era, de altfel, una dintre țintele asumate de mine în programul meu de management. Mă bucur să revăd publicul nostru de tradiție și mă bucur că au curajul și încredere în noi că le oferim un mediu sigur, în care se pot destinde. Mă bucur să văd tineri la concerte, pe care înainte îi vedeam poate doar la concertele eveniment, iar acum vin din ce în ce mai des. Mă bucur că familia voluntarilor noștri crește, pe măsură ce căutăm, la rândul nostru, să le acordăm un rol cât mai relevant în echipă. Publicul nostru este cel mai important, deoarece lui îi sunt dedicate eforturile întregii echipe”, spune Lupeș.
Și dacă vă întrebați care este cel mai frumos public din lume, ei bine, aflați că “Publicul nostru este cel mai frumos public din lume”, după cum mai adaugă dirijorul.

Planuri pentru ultimul an din mandat

Cristian Lupeș a intrat în ultimul an de mandat în fruntea Filarmonicii de Stat Sibiu și planul său este ca, la finalul acestor trei ani, instituția să fie un model de bune practici culturale pentru altele similare din țară și nu numai.
“Pentru următorul an de management – care este și ultimul din acest mandat – voi urmări să continui și să dezvolt proiectele Filarmonicii, atât pe cele de tradiție cât și pe cele mai noi. Am devenit cunoscuți și relevanți la nivel național prin prisma performanțelor și a calității orchestrei, care a crescut considerabil și îmi doresc să continuăm această creștere. Vreau ca, la finalul acestor trei ani de management, Filarmonica Sibiu să fie un model de bune practici culturale pentru instituțiile similare din țară și chiar din afara țării. Și, poate cel mai important: dacă se va dovedi că acest al treilea an trebuie să fie ultimul, îmi doresc ca ceea ce am construit să fie atât de solid încât singura variantă de funcționare a acestei instituții să fie exclusiv performanța”, explică Lupeș.
Întrebat despre perioada următoare, despre viitorii doi ori 20 de ani, directorul Filarmonicii de Stat Sibiu este rezervat când vine vorba despre propria persoană.
“Experiența pandemiei m-a făcut să realizez mai mult decât anterior fragilitatea vieții și a planurilor pe care ni le facem cu privire la ea. Cred că a devenit mai dificil să răpundem unor astfel de întrebări. Mi-e greu să mă uit la mine cu distanțarea necesară celui care face astfel de preziceri. Un pietrar poate spera că roca pe care o scoate cu atâta greutate va deveni o sculputră celebră, dar în realitate probabil nu va ști niciodată. Probabil că munca mea de pietrar generează undeva departe, in afara sferei mele de cunoaștere un climax sau un punct culminant, dar nu sunt sigur că îl voi vedea sau cunoaște cu atâta anticipație”, conchide Cristian Lupeș.

Etichete
Show More

Related Articles

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button
Close
Close