IȘJ Sibiu a încheiat zilele trecute contracte de finanțare pentru 40 de unități de învățământ care sunt beneficiarele finanțării din cadrul Componentei C15 – Educație a Planului Național de Redresare şi Reziliență, runda 1.
Ministerul Educației a implementat în cadrul Planului Național pentru Redresare și Reziliență al României (PNRR), Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar. În cadrul acestuia se urmărește, potrivit unui comunicat al IȘJ Sibiu, ”diminuarea riscului de abandon școlar în cel puțin 25% din unitățile de învățământ participante la Program în perioada 2021—2026, cu încadrarea unității de învățământ întro categorie de risc mai mic; îmbunătățirea rezultatelor obținute de elevi în cadrul evaluărilor naționale și creșterea procentului de elevi care finalizează învățământul gimnazial și creșterea participării absolvenților învățământului gimnazial la Evaluarea Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a și a ratei de tranziție de la învățământul secundar inferior la învățământul secundar superior”. Durata proiectului pentru cele 40 de școli din runda 1 este de 36 de luni.
Ce se așteaptă de la unitățile de învățământ cuprinse în acest program
În cadrul acestui proiect, unitățile de învățământ trebuie să: scadă rata de abandon școlar; să crească rata de finalizare a învățământului gimnazial; să crească rata de participare la Evaluarea Națională la clasa a VIII a; să reducă procentul de elevi care iau sub nota șase la Evaluarea Națională și să reducă absenteismul școlar. De aesmenea, trebuie să îmbunătățească procesele de predare – învățare – evaluare prin creșterea procentului de cadre didactice din unitatea de învățământ care folosesc mijloace de predare – evaluare digitale; creșterea procentului de cadre didactice care folosesc strategii pedagogice moderne la nivelul clasei (instruire personalizată, abordări pedagogice structurate, centrate pe elev etc.) sau de prioritizare a elevilor (programe remediale în grupe mici, sau învățare autodirijată susținută de tehnologie). Alte obiective ale proiectului sunt creșterea accesului elevilor aparținând unor categorii vulnerabile la o educație de calitate; îmbunătățirea interacțiunii între toți actorii cheie ai ecosistemului școlar (elevi, cadre didactice, părinți, directori, inspectori, reprezentanți ai comunității etc.); îmbunătățirea climatului la nivelul școlii si la nivelul clasei, precum și creșterea timpului de instruire alocat elevilor în risc de abandon, elevi care fac parte mai ales dintre cei cuprinși în clasele clasele V-VIII, deoarece riscul de abandon școlar este mai mare în învățământul gimnazial.
Care sunt elevii în risc de abandon școlar
Potrivit unui comunicat al IȘJ Sibiu, elevii care sunt în risc abandon școlar sunt elevii cu prezență scăzută la școală = elevul are peste 20 de absențe nemotivate/lună; elevii cu rezultate scăzute la învățătură (elevii au medii sub 7 la limba română/matematică sau medii generale mai mici de 6,5 sau elevul a rămas corigent cel puțin la o materie); elevii care au repetat cel puțin un an școlar și elevii care au un istoric școlar de sancțiuni (de ex., elevul a fost exmatriculat, transferat din motive disciplinare, are note scăzute la purtare și așa mai departe) sau au fost înregistrate plângeri făcute de alți elevi/profesori.