980 de copii cu vârste cuprinse între zece și 16 ani, aflați în risc de abandon, din 12 școli din județele Sibiu (opt) și Mureș (patru), au parte de ajutor specializat, datorită proiectului „Acces spre succes”, al Fundației Europene pentru Consultanță, Implementare și Dezvoltare. Zilele acestea, în 16 și 17 noiembrie, la Sibiu are loc Conferința intermediară de diseminare a rezultatelor obținute în cadrul proiectului finanțat de Norvechia prin Granturile Norvegiene – Programul „Dezvoltare locală”.
Deschiderea Conferinței a avut loc la Hotelul Hilton, miercuri, de la ora 16, unde coordonatorii proiectului, partenerii din Norvegia, cadre didactice și reprezentanți ai conducerilor IȘJ Sibiu și Mureș s-au reunit pentru a discuta rezultatele proiectului ce se derulează pe o perioadă de 30 de luni, între 1 septembrie 2021 – 28 februarie 2024, în localitățile Agnita, Alma, Axente Sever, Marpod, Cârţişoara, Cristian, Răşinari (jud. Sibiu) și Albești, Saschiz, Târnăveni, Sîncraiu de Mureş (jud. Mureș).
Daniela Preda, managerul proiectului, i-a felicitat, în deschiderea evenimentului, pe toți cei implicați, invitând-o pe Iunis Minculete, reprezentanta cadrelor didactice din județul Sibiu, să vorbească despre importanța acestui program pentru unitățile de învățământ.
„Acest proiect care este important și vital pentru toate școlile implicate. Toate au elevi care au probleme și care, prin activitățile desfășurate în cadrul acestui proiect, pot să ajungă mai aproape de ceea ce ar trebui să fie și de ceea ce își doresc. Eu am desfășurat activități de dezvoltare a abilităților socio-emoționale, ateliere de literatură, pictură. Mă bucură foarte mult că, pe lângă aceste activități pe care proiectul ni le-a pus la dispoziție, am reușit să îi cunoaștem pe elevi și în alte medii, să le observăm și alte laturi pe care le au și pe care, în mod normal, nu le-am fi observat. Consider că acest lucru a fost un real succes pentru toți cei implicați. Vreau să vă mulțumesc în primul rând pentru că v-ați gândit și la noi, la profesori. De asemenea, că le-ați oferit copiilor șansa nu doar să profite de aceste activități, dar și să se bucure de o tabără. Toți au fost neampoimenit de încântați!”, a spus Iunis Minculete, profesor la Școala Gimnazială „Badea Cârțan” din Cârțișoara.
Un mesaj a fost adresat și din partea profesorilor din județul Mureș.
„Activitățile din cadrul proiectului ne-au ajutat să dezvoltăm atât în mod formal, cât și informal, abilitățile și competențele elevilor, să reușim să reducem abandonul școlar, să integrăm copiii cu CES în învățământul de masă, pentru că la noi în școală avem foarte mulți copii cu CES. (…) Cursurile de formare a fost binevenit, am fost și în vizită în Norvegia, unde a fost schimbul de experiență și am ajuns la concluzia că și în Norvegia copiii se lovesc de problemele cu care se lovesc ai noștri. Sperăm ca la finalul proiectului să ne atingem ținta, să reducem abandonul școlar chiar cu 50%!”, a spus Alin Danciu, profesor în județul Mureș.
IȘJ Mureș: „Nu vă ascund că județul Mureș se încadrează într-un oarecare loc fruntaș în ceea ce privește abandonul școlar!”
La evenimentul de miercuri au luat parte și cei doi șefi ai Inspectoratelor Școlare Județene din Mureș și Sibiu.
„Am început foarte încrezători și m-am implicat cu toată dăruirea, pentru că în momentul în care ni s-a prezentat acest proiect am descoperit un alt tip de proiect. Un proiect care, pe de o parte, a ajutat profesorii prin programul de formare, cât și copiii. Nu vă ascund că județul Mureș se încadrează într-un oarecare loc fruntaș în ceea ce privește abandonul școlar, cel puțin în unitățile de învățământ unde majoritatea populației școlare este de o anumită categorie, de etnie romă sau elevi care provin din familii monoparentale sau defavorizate!”, a spus Sabin Gavril Pășcan, inspector școlar general al IȘJ Mureș.
IȘJ Sibiu: „Este un proiect de succes!”
La rândul său, Marius Emilian Novac, inspector școlar general al IȘJ Sibiu, a subliniat faptul că acești copii din grupul-țintă au nevoie de ajutorul specialiștilor.
„Ținta erau acești copii care aveau nevoie de ajutorul nostru, al profesioniștilor, al celor implicați în educație. Proiectul se numește, așa cum știm cu toții, „Acces spre succes”. Este un proiect de succes! O vedem astăzi, cunoaștem activitățile pe care le-ați făcut, știm rezultatele, o parte din ele, știm ce avem de făcut pe viitor, știm că acest proiect cere multă muncă, dăruire, profesionalism. Din câte cunosc, acest lucru este realizabil și se desfășoară la un nivel de profesionalism unic! Sunt implicați 980 de copii din două județe, dar sunt convins că nu doar 980 de copii au nevoie de această intervenție și de acest suport, sunt mult mai mulți din păcate. De aceea, mă bucur să aud că acest proiect va continua și în anii următori și se va extinde. Vă felicit pentru ceea ce ați făcut până acum, vă încurajez să continuați, să perseverați, cu dăruire, cu suflet și am încredere că cei care coordonează acest proiect – buni profesioniști – vor ajuta ca acest proiect să aducă multe foloase copiilor, părinților, dar în ansamblu societății”, a transmis Novac.
Prezentă la eveniment, Monica-Adriana Munteanu, inspector școlar general adjunct al IȘJ Sibiu, a felicitat, de asemenea, inițiatorii proiectului, precum și profesorii pentru implicare, declarându-se mândră de rezultate.
„Noi avem reușită! Pentru mine este unul dintre puținele proiecte prin care chiar asta se vede! Schimbarea comportamentală la copii nu apare peste noapte. O știm cu toții cei care lucrăm în învățământ! Cred în acest proiect, toate aplauzele pentru voi! Sunt mândră de voi, nu vă lăsați!”, a spus Monica-Adriana Munteanu.
În opinia lui Gabriel Groza, coordonatorul proiectului în județul Mureș, pictura și muzica au fost printre cele mai apreciate de copii. „Sunt niște artiști copiii aceștia!”, a spus, printre altele, Gabriel Groza.
Din delegația norvegiană au făcut parte prof. univ. dr. Lasse Berntzen, de la University of South – Eastern, și Anna St. Hansen, de la Innovius AS Norway.
„Vreau să încep prin a vă felicita pentru acest proiect și să vă mărturisesc că sunt foarte fericit că facem parte din acest program!”, a spus dr. Lasse Berntzen.
„Mă bucur foarte mult să vă revăd aici și mă simt motivată! Autoritățile din România sunt aproape de copiii cu nevoi și ne determină să facem tot mai mult! Am învățat foarte multe de la voi și sperăm că și voi de la noi, de asemenea”, a spus Anna St. Hansen.
La Sibiu se află în aceste zile și conf. univ. dr. Aurelia Tomșa, de la Academia de Studii Economice din Moldova, care este și autor al mai multor manuale pentru elevi.
„Cu această problemă, a abandonului școlar, ne confruntăm și noi! E foarte interesant pentru mine tot ce se întâmplă în acest proiect. (…) Ați pornit cu dreptul, sunt sigură că veți reuși să ajungeți unde v-ați propus!”, a spus Aurelia Tomșa.
Ce program va fi mâine
Proiectul este coordonat de Fundaţia Europeană pentru Consultanţă, Implementare şi Dezvoltare (FECID) în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Sibiu, România, Inspectoratul Școlar Județean Mures, România, University of South-Eastern, Norvegia, Innovius As, Norvegia.
ȚProiectul ”Acces spre succes” își propune să aducă o contribuție activă la creșterea gradului de coeziune economică și socială la nivel local și național prin îmbunătățirea competențelor formale și non- formale ale copiilor din ciclul gimnazial, creșterea gradului de promovabilitate a acestora în licee și prin dezvoltarea abilităților, cunoștințelor și competențelor necesare profesionale pentru locuri de muncă cu un grad de calificare mai ridicat. Prin proiectul „Acces spre succces”, 980 de copii cu vârste cuprinse între 10 și 16 ani, în situații de risc de abandon școlar, din 12 școli din județele Sibiu și Mureș, în majoritate din mediul rural, vor beneficia de activități educaționale, non-formale și de integrare socială în vederea prevenirii abandonului școlar și/sau părăsirii timpurii a școlii”, a explicat Daniela Preda, managerul proiectului.
Prezentările din cadrul Conferinței intermediare din aceste zile vor include următoarele tematici de interes pentru participanți: prezentarea proiectului, a activităților desfășurate și a rezultatelor obținute, exemple de bună practică, prezentarea metodologiei psihologiei pozitive ca instrument de sprijin pentru evitarea abandonului școlar, prezentarea metodologiei competiției Tânărul antreprenor. La Conferința intermediară vor participa reprezentanți ai inspectoratelor școlare din Sibiu și Mureș, reprezentanți ai partenerilor internaționali și cadre didactice de la școlile care sunt parteneri asociați ai proiectului.